direct naar de inhoud
(c) All - FH Technic
Sjoemel Software.

BRON: Wikipedia.

Sjoemelsoftware is software die gebruikt wordt om testresultaten te be´nvloeden.

Het woord werd waarschijnlijk voor het eerst op 22 september 2015 door de media gebruikt nadat bekend werd dat autofabrikant Volkswagen bij zo'n 11 miljoen auto's speciale software had ingebouwd om milieu-inspecteurs bij emissietesten om de tuin te leiden.

De testresultaten voldeden aan de milieunormen terwijl bij normaal gebruik de resultaten slechter waren.

Het woord is mogelijk afgeleid van het Duitse Schummel-Software dat al op 19 september 2015 door Bild werd gebruikt.

Op 7 november 2015 werd het woord door Onze Taal als het woord van het jaar verkozen.

Welke stappen verwacht FH Technic dat er genomen zullen worden ?

Vooralsnog zal iedere 'verdachte' dieselmotor uit de VW groep , verplicht een update moeten laten uitvoeren bij de Dealer.Uiteraard voor een bepaalde datum in 2016.

Deze update zal hoogstwaarschijnlijk vermeld worden in het kentekenbewijs, dit door middel van een rdw watermerk-stempel of op andere wijze.

Deze gratis update is rechtstreeks afkomstig van Volkswagen AG en kan niet worden omzeild.

Iedereen die deze update niet laat uitvoeren , zal later in een hogere wegenbelasting tariefgroep worden ingedeeld.

Wat heeft dit voor verder gevolgen ?

De meest logische stap in het verlagen van NOx en Co2 uitstoot is dmv minderen. Minder brandstof en minder lucht toevoeren.

Dit zal resulteren in minder vermogen en een lager koppel dan oorspronkelijk. Dit zal gaan om een behoorlijke vermindering.

Wat bij dieselmotoren ook mogelijk is, is een combinatie van een mechanische ureum-doseerinstallatie icm vermogensvermindering.(denk hierbij aan soort de LPG klepsmering-systeem) Deze oplossing is relatief duur. Zowel het installeren als het in gebruik houden van het systeem.

Mensen die in het verleden een aanpassing hebben laten uitvoeren, gaan na de update problemen ondervinden. De nieuwe VW software houdt geen rekening met uw eventuele (mechanische)aanpassing.

DPF filters die niet meer bestaan , EGR kleppen die vastzitten of afgedopt zijn ; ze zullen allemaal bij het verlaten van de dealer direct de kop opsteken in de vorm van noodloop en storingslampjes. Soms weet de gebruiker dit niet eens,omdat de auto 2e hands is aangeschaft of omdat uw reparateur dit verzuimd heeft te vermelden of zelf niet eens weet.

De Volkswagengroep zal hiervoor geen enkele verantwoording meer dragen. De software die geleverd wordt, is door verschillende instanties ingezien en getest en goed bevonden voor programering.

Kortom, wij verwachten in 2016 veel dure reparaties en nog veel meer ontevreden VW,Audi,Seat,Skoda en Porsche klanten.

Zijn er oplossingen en of is dit alles te ondervangen ?

Ja , FH Technic is in staat om uw huidige software uit te lezen en veilig op te slaan per specifiek model

Op nader te bepalen tijdstip is de eerder uitgelezen software weer terug te plaatsen in de computer van uw auto. Dit zal uiteraard wel binnen de wettelijke mogelijkheden moeten gaan passen.

De backup kan in vele gevallen aangepaste software zijn , maar ook originele fabriekssoftware.

Laat in iedergeval uw huidige software alvast tijdig veiligstellen om in de toekomst dure problemen of verrassingen te voorkomen.

Vul het formulier in en stel uw vraag.